شرح ماده ۱۴ شرایط عمومی پیمان

توضیح ماده ۱۴ شرایط عمومی پیمان

 

شرح ماده ۱۴ شرایط عمومی پیمان

14-برآورد هزينه اجراي كار ، مبلغ پيمان ، مبلغ اوليه پيمان ، مبلغ نهايي پيمان ، ضريب پيمان ، نرخ پيمان ، مدت پيمان ، مدت اوليه پيمان ، متوسط كاركرد فرضي ماهانه وکیل امور پیمانکاری
الف ) برآورد هزينه اجراي كار، مبلغي است كه به عنوان هزينه اجراي موضوع پيمان ، به وسيله كارفرما محاسبه و اعلام شده است .
ب) مبلغ پيمان ، مبلغ درج شده در ماده 3 موافقت نامه يا احتساب مبلغ ناشي از تغيير مقادير كار قيمت جديد است . مبلغ پيمان هنگام مبادله پيمان ، همان مبلغ درج شده در ماده 3 موافقت نامه است كه مبلغ اوليه پيمان ناميده
مي شود .
ج)مبلغ نهايي پيمان ، مبلغ درج شده در ماده 3 موافقت نامه و تغييرات احتمالي است كه بر اساس اسناد و مدارك پيمان ، در آن ايجاد شده مي شود .
د) ضريب پيمان ،حاصل تقسيم مبلغ اوليه پيمان به مبلغ برآورد هزينه اجراي كار است .
ه) نرخ پيمان ، در مورد هر يك از اقلام كار عبارت است از بهاي واحد آن قلم در فهرست بهاي منضم به پيمان با اعلام ضريب پيمان و ضريب هاي پيش بيني شده در فهرست بها و مقادير كار است .
در پيمانهايي كه مشمول تعديل آحاد بهاء هستند ، نرخ پيمان ، نرخ محاسبه شده به روش پيشگفته ، پس از اعمال تعديل آحاد بها مي باشد .
و) متوسط كاركرد فرضي ماهانه ، عبارت است از حاصل تقسيم مبلغ اوليه پيمان به مدت اوليه پيمان است .
ز) ، مدت پيمان يا مدت اجراي پيمان ، مدت درج شده در بند ماده 4 موافقت نامه و تغييرات احتمالي است كه بر اساس ماده 30 در آن ايجاد مي شود . مدت پيمان هنگام مبادله پيمان ، همان مدت درج شده در ماده 4 موافقت نامه است كه مدت اوليه پيمان ناميده مي شود . وکیل دعاوی پیمانکاری

شرح ماده ۱۴ شرایط عمومی پیمان

برآورد هزینه اجرای کار مبلغی است که کار فرما به عنوان هزینه اجرای کار بر آورد می کند و بعد از مشخص شدن مناقصه مبلغ پیشنهادی پیمانکار به عنوان مبلغ اولیه پیمان در ماده ۳ سند موافق نامه عیناً قید می شود . مبلغ پیمان رقمی است که پیمانکار درجریان مناقصه پیشنهاد کرده است .

مبلغ پیمان :

مبلغ واقعی پیمان عبارت است جمع مبالغی که از مراحل زیر حاصل می شود :
مبلغ درج شده درماده ۳ موافقنامه که همان مبلغ پیشنهادی پیمانکار است به اضافه
احتساب مبلغ ناشی از تغییر مقادیر کار اضافه و احتساب قیمت جدید

شرح ماده ۱۴ شرایط عمومی پیمان
مبلغ نهایی با مبلغ پیمان تفاوت ندارد . ولی با توجه به تغییرات احتمالی بعدی ممکن است مبلغ اولیه را تحت الشعاع قرار می دهد . این تغییرات احتمالی نه تنها موضوع حقوقی قرارداد را تغییر نمی دهد بلکه باعث واقع بینی و انصاف در پیشبرد کار است .

ضریب پیمان :

مبلغ پیشنهادی پیمانکار با بر آورد هزینه اجرای کار کار فرما تفاوت دارد . تقسیم مبلغ اولیه پیشنهادی کار فرما ( شامل مبلغ اولیه بر آورد + ضریب بالا سری + ۴ درصد تجهیز کارگاه ) بر مبلغ پیشنهادی پیمانکار ضریب پیمان است که در صورتی که هر پیمانکار درمناقصه ضریب کمتری پیشنهاد نماید برنده پیمان است .

برآورد کار فرما + ۱.۴۱+ ۴ درصد = X

مبلغ پیشنهادی پیمانکار =Y
Xتقسیم بر Y = ضریب پیمان

متوسط کارکرد فرضی ماهانه :

مبلغ اولیه پیمان تقسیم بر مدت اولیه پیمان متوسط کارکرد فرضی ماهانه به دست می آید .

مدت پیمان :

مدت اجرای کار اصولا مدت مندرج در بند ۴ است با تغییرات احتمالی آن که بر اساس ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان علی الاصول تغییر می کند و نهایتا ً مدت پیمان چیزی است غیر از مدت اولیه که در پایان اجرای کار مشخص می شود .

دیدگاهتان را بنویسید