شرایط عمومی پیمان ماده 12

شرایط عمومی پیمان ماده 12   كار ، كارگاه ، تجهيز ، و برچيدن كارگاه

شرایط عمومی پیمان ماده 12 الف ) كار ، عبارت است از مجموعه عمليات ، خدمات يا اقدامات موردنیاز ، براي آغاز كردن ، انجام و پايان دادن عمليات موضوع پيمان است و شامل كارهاي دائمی است كه باقي خواهد ماند و به‌عنوان موضوع پيمان تحويل كارفرما می‌گردد ، و کارهای موقتي است كه به‌منظور اجرا و نگه‌داری موضوع پيمان انجام می‌شود .
ب) كارگاه ، محل يا محل‌هایی است كه عمليات موضوع پيمان در آن اجرا می‌شود يا به‌منظور اجراي پيمان ، با اجازه‌ی كارفرما از آن استفاده می‌کنند . کارگاه‌ها يا کارخانه‌های توليدي خارج از محل‌ها و زمین‌های تحويلي كارفرما ، كه به‌منظور ساخت تجهيزات يا قطعاتي كه در كار نصب خواهد شد مورداستفاده قرار می‌گیرد
ج) تجهيز كارگاه ، عبارت از عمليات ، اقدام‌ها و تداركاتي است كه بادي به‌صورت موقت براي دوره اجرا انجام شود ، تا آغاز كردن و انجام دادن عمليات موضوع پيمان ، طبق اسناد و مدارك پيمان ، ميسر شود .
د) برچيدن كارگاه ، عبارت است از جمع‌آوری مصالح ، تجهيزات ، تأسیسات و ساختمان‌های موقت ، خارج كردن مواد زائد ، مصالح ، تجهيزات ، ماشین‌آلات و ديگر تداركات پيمانكار از كارگاه و تسطيح و تميز كردن محل‌های تحويلي كارفرما می‌باشد .

کار : موضوع پیمان دو چیز است یا انتقال عمل یا انجام عمل یعنی ممکن است هم تهیه مصالح و تجهیزات به عهده پیمانکار باشد و هم خود انجام عمل مطابق ماده 18 و 20 هم انجام تعهد به عهده پیمانکار است و هم اینکه ممکن است تهیه مصالح و تجهیزات نیز بر عهده پیمانکار باشد .
انجام تعهدات اعم از انتقال مال یا انجام عمل ممکن است موقتی یا دائمی باشد . ولی آنچه موضوع پیمان است همان انجام و اقدامات دائمی است و اعمال موقتی به‌منظور حفظ و نگهداری وانجام اعمال دائمی و موضوع پیمان صورت می‌پذیرد .
مصالح : مصالح عبارت است از مواد اجناس و کالاهایی است که در عملیات موضوع پیمان مصرف یا نصب‌شده و در کار باقی می‌ماند .
کارگاه : کارگاه در خود ماده 12 تعریف‌شده است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد .
تجهیز برچیدن کارگاه :
مطابق ماده 28 پیمانکار کارگاه را باید تحویل گردد بعدازآن باید ابتدا کارگاه را تجهیز نماید . بنا تأسیسات و ساختمان‌های موقتی مطابق اسناد و مدارک پیمان تا موضوع انجام عملیات پیمان میسور گردد .
مانند : انواع ساختمان‌ها ، محوطه‌سازی‌ها ، انبارها ،
تأسیسات آب برق سوخت و مخابرات و ……. شالوده دستگاه‌ها و … و به‌طورکلی کلیه وسایل و امکانات موقتی جهت انجام پروژه و موضوع پیمان تا زمان انتهای کار جز تجهیزات کارگاه به شمار می‌آید . و بعد از انجام موضوع پیمان پیمانکار باید به‌عنوان یکی از تعهدات در ضمن قرارداد باید اقدام به جمع‌آوری کارگاه کند . و محل‌های ناهموار را تسطیح و کارگاه را نیز تمییز و مرتب کند .

دیدگاهتان را بنویسید