مبانی موافقتنامه درشرایط پیمان

 مبانی موافقتنامه درشرایط پیمان

 مبانی موافقتنامه درشرایط پیمان

مبانی موافقتنامه درشرایط پیمان دفترچه ای از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منتشر شده وروی جلد آن این عبارت جلب توجه می کند: “موافقتنامه، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پيمانها” اين دفترچه طی بخشنامه ای به شماره ۴/۸۴۲ ۱۰۲/۱۰۸۸.۵ مورخ ۱۳۷۸/۳/۳ از جانب رئیس وقت سازمان مذکور به دستگاههای اجرایی ، مهندسان مشاور و پیمانکاران ابلاغ گردیده است . دفترچه مورد بحث به ظاهر از سه سند مرتبط به هم تشکیل یافته و آنها عبارتند از :

1-سند موافقت نامه

2- سند شرایط عمومی ( وکیل و مشاور حقوقی شرایط عمومی پیمان ) 

۳. سند شرایط خصوصی

در عین حال،مبانی موافقتنامه درشرایط پیمان به منظور راهنمایی دستگاههای اجرایی و مهندسان مشاور در تکمیل و تنظیم فرمهای (اسناد) مؤافقتنامه» شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمانها و نحوه کاربرد آنها ، دستورالعملی نیز از ناحیه  سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه شده تا با رعایت آن ، مشکلات قراردادی حین اجرای کار پیش نیاید . این دستورالعمل به بخشنامه فوق الذکر ضمیمه شده و متون بخشنامه و دستورالعمل مورد اشاره در ابتدای دفترچه مذکور چاپ شده است .

این دفترچه که به ظاهر دارای سه جز یا سند مرتبط با هم می باشد هر کدام دارای چند ماه است . موافقت نامه دارای 7 ماده ، شرایط عمومی دارای 54 ماده و شرایط خصوصی دارای 25 ماده می باشد .

از ماده ۱ شرایط عمومی پیمان چنین برمی آید که این دفترچه دارای سه جزء مرتبط به هم، خلاصتاً پیمان  نامیده می شود۔ بنابراین از این پس هرجا ما به واژه پیمان اشاره می کنیم منظور همان دفترچه ای است که ظاهراً دارای سه جزء مرتبط به هم می باشد۔ چرا می گوئیم ظاهرا دارای سه جزء مرتبط به هم؟ زیرا ماده ۱ شرایط عمومی پیمان، در تعریف پیمان می گوید: پیمان مجموعه اسناد و مدارکی است که در ماده ۲ موافقتنامه پیمان، درج شده است؛. وقتی به ماده ۲ موافقتنامه رجوع می کنیم می بینیم نه تنها در ماده مزبور سه بخش مرتبط به هم (موافقتنامه» شرایط عمومی و شرایط خصوصی) جزء اسناد و مدارک پیمان است، بلکه از اسناد دیگری نیز یاد شده که در بطن شرایط عمومی پیمان و هم خارج از آن وجود دارد۔ ما اسناد مورد اشاره را در تشریح ماده ۲ موافقتنامه مبسوطاً توضیح داده ایم و نیازی به ذکر مجدد آنها نیست .

۲. مجموعه اسناد و مدارک ( وکیل ومشاور حقوقی در امور پیمانکاری )

مطلب دیگری که در نگاه خود به پیمان باید مد نظر داشته باشیم و قبلاً نیز آنرا توضیح داده ایم این است که اجزاء و مدارک و اسناد پیمان مجموعه بهم پیوسته اند۔ زیرا در مطلع موافقتنامه و پیش از ماده ۱ آن چنین مقرر گردیده که: … موافقتنامه به همراه شرایط عمومی و دیگر مدارک الحاقی آن ۔.. یک مجموعه غیرقابل تفکیک است ۔… پس، آنچه در دفترچه پیمان حاوی به ظاهر سه جزء است لکن این اجزا و اسناد چنان به هم تنیده و پیوسته اند که همه مواد آنها را باید با هم دید و به مورد اجرا گذاشت

دیدگاهتان را بنویسید