شرایط عمومی پیمان ماده ۶

شرایط عمومی پیمان ماده ۶

شرایط عمومی پیمان ماده ۶

شرایط عمومی پیمان ماده ۶ کارفرماشخص حقوقي است كه يك سوي امضاء  كننده پيمان است و عمليات موضوع پيمان را بر اساس اسناد  و مدارك پيمان ، به پيمانكار واگذار كرده است . نمايندگان و جانشين هاي قانوني كارفرما ، در حكم كارفرمامي باشد (وکیل و مشاور حقوقی در امور پیمانکاری ) 

پیمان همان عقد است که در قانون مدنی تعریف شده است ، چنانچه یک نفر در مقابل چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند ، و مورد قبول باشد عقد حاصل و محقق می گردد .

در پیمان یک شخص در مقابل شخص دیگر تعهدات متقابل در برابر هم دارند که مورد قبول هر دوطرف قرارگرفته و پیمان را امضاء کرده اند . یک طرف این پیمان کارفرما و طرف دیگر پیمانکار است . پس دو طرف عقد پیمان عبارتند از : پیمان و پیمانکار . ماده 6 و 7 پیمان دو طرف قرارداد کارفرما وپیمانکار را تعریف می کند .

ماده 6 می گوید : کارفرما شخص حقوقی است ……. یعنی هیچ گاه کارفرما نمی تواند شخص حقیقی باشد . یعنی دستگاه اجرایی که نماینده دولت است و وابسته به حقوق عمومی می باشد که دولت نام دارد بنابراین دولت الزاما شخص حقوقی است . و فرض شخص حقیقی غیر قابل تصور است .

تهیه و اجرای طرحهای عمرانی مربوط به دولت با دستگاههای اجرایی است و اجرای طرح های عمرانی از نظر مقررات تابع قانون برنامه و بودجه و قوانین و مقررات عمومی دولت است . دستگاه اجرایی در بند 11 ماده 1 برنامه وبودجه تعریف شده است .

شرایط عمومی پیمان ماده ۶ واگذاری عملیات پیمان (وکیل و مشاور حقوقی در امور پیمانکاری ) 

واگذاری عملیات پیمان به این معنی است که کارفرما وپیمانکار که در دو ماده 6 و 7 شرایط عمومی پیمان تعریف شده اند .  اولین تمایز بین آنها در شخصیت حقوقی که است که کار فرما حتما باید دارا باشد و دومین وجه تمایز این است که آن شخصیت حقوقی طرف اول ( کارفرما ) حتما باید عملیات اجرا را به طرف دوم پیمانکار واگذار نماید و معنای دقیق واگذاری به معنای انتقال حقوقی است یعنی انجام و اجرای کار از جانب کارفرما به پیمانکار محول می شود و پیمانکار آن کار احاله شده را به عنوان موضوع پیمان تقبل می کند .

نمایندگان قانونی پیمانکار : 

چون دولت الزاما یک شخص حقوقی است و وابسته به حقوق عمومی تبلور یافته است . لذا نماینده ای به صورت شخص حقیقی از سوی دستگاه اجرایی ، پیمان را امضاء می کند . بنابراین شخص حقیقی پیمان را برای دستگاه اجرایی که او نمایندگی آنرا بر عهده دارد ، می خواهد .

بنابراین پیمانکار باید دقت کند که نماینده امضاء کننده صلاحیت و اختیار دارد و همچنین برای انجام موضوع پیمان تامین اعتبار شده است . لذا عدم صلاحیت و تامین اعتیار موجب طرح دعاوی حقوقی وکیفری خواهد شد .

جانشینهای قانونی پیمانکار :

جانشین های قانونی همام معنی قائم مقام قانونی  در حقوق است که با کلمه نماینده قانونی متفاوت است .

قائم مقام به معنی این است که شخصی در مکان ایستادن در جای دیگری به ایستد یعنی کسی که حقوق و تعهدات دیگری به او انتقال پیدا کند و به این ترتیب قائم مقام طرف قرارداد شخص است وتمام حقوق و تعهدات به وی انتقال پیدا می کند .

در پیمان ، کارفرما می تواند جانشین داشته باشد . مثلا پروژه ای ملی است ولی بعدا استانی می شود و در نتیجه کارفرما تغییر می کند . یا پیمانی با وزارت علوم منعقد شده لکن در حین اجرای به وزارت مسکن و شهرسازی منتقل می شود .

دیدگاهتان را بنویسید