شرایط عمومی پیمان ماده ۳

شرایط عمومی پیمان ماده ۳

شرایط عمومی پیمان ماده ۳

مفهوم شرایط  عمومی در پیمان ( وکیل و مشاور حقوقی در امور پیمانکاری ) 

شرایط عمومی پیمان ماده ۳ اگرچه  از نظر حقوقی، شرایط پیمان (اعم از عمومی و خصوصی) نسبت به موافقتنامه جنبه فرعی و تبعی دارد لکن پر حجم ترین قسمت های پیمان را شرایط یاد شده؛ تشکیل می دهند. قبلاً شرایط را از عناصر اصلی تعریف پیمان برشمردیم و تعریف آن را از آغازین عبارات موافقتنامه به دست آوردیم . اما ایرادی که به آن تعریف وارد است این است که در آنجا (موافقتنامه) فقط شرایط عمومی  را از عناصر تعریف برشمرده در حالی که شرایط عمومی فقط بخشی از پیمان است .  چرا که «شرایط» مندرج در پیمان از دو گروه تشکیل یافته اند. یکی شرایط عمومی  است و دیگری شرایط خصوصی شرایط عمومی پیمان در فصل خود که شامل تعریف و مفاهیم است . هر دو گروه از شرایط را در ماده ۳ و ۴ تعریف کرده است. به موجب ماده ۳ شرایط عمومی پیمان، شرایط عمومی مفاد همین متن است که شرایط عمومی حاکم بر پیمان را تعیین مي کند. تعریف « شرایط عمومی» در ماده ۳ سند شرایط عمومی پیمان، از لحاظ حقوقی نمی تواند افاده مقصود نماید. ‏نمی تواند تعریف علمی و منطقی باشد۔ لذا بنابه ضرورت ناچاریم تعریف حقوقی شرایط عمومی را با توجه به مفهوم حقوقی شرط به دست دهیم

ضمانت اجرای شرایط پیمان شرایط عمومی پیمان ماده ۳ ( وکیل ومشاور حقوقی در امور پیمانکاری ) 

گفتیم شرایط همان تعهدات و التزاماتی هستند که از خود استقلالی ندارند و تابع موافقتنامه اند۔ این تعهدات در شرایط عمومی و خصوصی پیمان همه از یک گونه نیستند و با هم متفاوتند. اساساً شرایط باید سانکسیون داشته باشد، یعنی طوری تنظیم شوند که عمل برخلاف آنها از سوی هریک از طرفین پیمانه مستوجب جزای کیفری متناسب با آن باشد۔

 

تعریف شرایط عمومی

شرایط عمومی عبارت است از تعهدات تبعی غير قابل تغيير و عام حا کم بر پيمان . براین اساس تعهدات و التزامات مندرج در شرایط عمومی پیمان، جنبه عام دارد که باید  در تمامی قراردادهای پیمانکاری رعایت شود و اساساً هیچگونه تغییری نباید در انها ایجاد شود. به عبارت دیگر شرایط عمومی شرایطی است که اصول کلی حاکم بر پیمان را تعیین می کند. مثلاً وقتی در بند (ط) ماده ۱۷ شرایط عمومی پيمان، پیمانکار در مقابل کارفرما مسئول اعمال کارکنان خود است، این یک شرط کلی و عمومی است که در همه قراردادهای پیمانکاری رعایت می شود . به عنوان مثال اگر پیمانی از سوی دستگاه اجرایی (الف) با پیمانکار (ب) که موضوع آن راجع به ساخت بیمارستان است، منعقد می شود حکم ماده ۱۷ شرایط عمومی پیمان در مورد پیمان دیگری که از طرف دستگاه اجرابی (ج) با پیمانکار (د) که موضوع آن مربوط به کارهای آبیاری و زهکشی است، عینا همان خواهد بود و همچنین در سایر پیمانهای دیگر. در حقیقت، شرایط عمومی یک چارچوب کلی است که بسیاری از تکالیف، حقوق و مسوولیتهای کارفرما و پیمانکار در آن قید شده است . طرفین عملکرد خود را در مورد اجرای یک پروژه در همان چارچوب تنظیم می کنند . هر نوع قرارداد پیمانکاری راجع به هر موضوع و پروژه متفاوت (البته از نوع ‎اول)  باید از آن شرایط عمومی پیروی کند . از آنجا که مفاد شرایط عمومی، جنبه عام و کلی دارد لذا فرض بر این است که پیمانکار نظیر قانون حاکم بر پیمان از آن مطلع است . لذاست که به موجب تبصره ردیف ۲۔۱ دستورالعمل نحوه تکمیل و تنظیم موافتنامه ،  شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمان و مقررات مربوط به آنها دستگاههای اجرایی می توانند به جای الحاق آخرین شرایط عمومی مصوب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به اسناد مناقصه و اسناد و مدارک پیمان ، تنها شماره و تاریخ صدور بخشنامه مربوط به آنرا ، در محل پیش بینی شده در مقدمه شرایط خصوصی پیمان مربوط، بنویسد و نیز تنها صفحه آخر شرایط عمومی، در محل تعیین شده، به وسیله نمایندگان مجاز دو طرف ( کارفرما و پیمانکار) امضاء و مهر می شود .

دیدگاهتان را بنویسید