شرایط پیمان ماده ۹

شرایط عمومی پیمان ماده ۲

شرایط پیمان ماده ۹مهندس مشاور ، مهندس ناظر

الف) مهندس مشاور ، شخص حقيقي يا حقوقي است كه براي نظارت بر اجراي كار ، در چارچوب اختيارات تعيين شده در اسناد و مدارك پيمان ، از سوي كارفرما به پيمانكار معرفي مي شود .

ب) مهندس ناظر ، نماينده مقيم مهندس مشاور در كارگاه است و در چارچوب اختيارات تعيين شده در اسناد و مدارك پيمان به پيمانكار معرفي ميشود .

 

مهندس مشاورشرایط پیمان ماده ۹ مانند پیمانکار هم می تواند به عنوان شخص حقیقی وهم به صورت شخص حقوقی باشد . در حالی که کارفرما و مدیر طرح حتما باید شخص حقوقی باشند .

در مواردی خود کارفرما به عنوان شخص ناظر امور را راسا بر عهده می گیرد که در این صورت دفتر فنی کارفرما مسوولیت نظارت را بر عهده می گیرد و جایگزین مهندس مشاور می گردد .

در شرایط پیمان ماده ۹ بنابراین  می توان سه نقش پیمانکار و کار فرما و مهندس مشاور تبدیل به دو نقش پیمانکار وکار فرما شود و نقش  مهندس مشاور با کار فرما یکی می شود . ( وکیل متخصص شرایط عمومی پیمان ) 

همچنین کار فرما می تواند نقش و وظایف  مهندس مشاور را به عهده پیمانکار واگذار کند . و پیمانکار وظایف مهندس مشاور و پیمانکاری را هر دو با هم انجام دهد .

وظیفه مهندس مشاور در شرایط عمومی پیمان نظارت بر اجرای کار است . مهندس مشاور امین و مشاور کارفرما است و بر اجرای کار نظارت دارد . نظارت بر اجرای کار که بر عهده مهنذچدس مشاور است مطابق ماده 32 و 33 شرایط عمومی پیمان انجام می شود . ماده 32 وظایف مهندسم شاور را تعیین می کند و ماده 33 وظایف مربوط به مهندس ناظر معین می کند .

مهندس نمایینده مهندس مشاور در کارگاه می باشد لذا تمام تکالیف ووظایف مهندس مشاور بر عهده مهندس ناظر است که قطعا باید  شخص حقیقی  بر کار  نظارت داشته باشد . (متن کامل شرایط عمومی پیمان ) 

دیدگاهتان را بنویسید